فن شناسی و آسیب شناسی تزئینات کاشی کاری منار شیخ دانیال خنج
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده عدنان فخرایی
- استاد راهنما غلام رضا وطن خواه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
این پایان نامه با هدف معرفی منار شیخ دانیال خنج و بررسی و شناخت تزئینات و نقشهای به کار رفته در آن و همچنین آسیب شناسی و فن شناسی تزئینات کاشی کاری آن تهیه و تنظیم شده است. منار مورد بررسی به نام منار شیخ دانیال در شهر خنج مرکز شهرستانی به همین نام در جنوب استان فارس قرار گرفته است. این بنا که مربوط به دوره ایلخانان می باشد با ارتفاع حدود هفده و نیم متر بر روی یک پایه سنگی با پلان مربع قرار گرفته است. مصالح استفاده شده در پایه منار به طور کامل از سنگ بوده که در قسمت ساقه استوانه ای، جنس این مصالح به صورت آجرهای ساده و نره تغییر پیدا می کند. تزئینات به کار رفته در بنا شامل تزئینات سنگی در قسمت پایه و کاشی کاری ساقه منار می شود. در تزئینات سنگی از نقوش گیاهی به صورت گلبرگهای اسلیمی و ختایی استفاده شده و همچنین کتیبه زیبای ثلث که در بالای آن نقش بسته است. در ساقه منار از آجرهای لعابدار آبی، فیروزه ای و سفید در زمینه آجری برای تزئین استفاده شده است. با مشاهده آجرها از نظر فن شناسی به نظر می رسد به روش قالبی ساخته شده و از پخت مناسبی برخوردار باشند. همچنین لعابهای استفاده شده بر روی آجرها از جمله لعابهای معمول دوره ایلخانی بوده که گمان می رود لعاب لاجوردی از نوع آبی کبالت، لعاب آبی فیروزه ای از نوع معروف به لعاب ایرانی و لعاب سفید یک نوع لعاب اپک شده باشد. تشکیل حباب در ضخامت لایه لعاب مشاهده می گردد که می تواند به علت خروج گاز از لعاب و بدنه باشد. همچنین شره کردن، ترک و پریدگی لعاب نیز دیده می شود. در این مطالعه آسیب شناسی و فن شناسی تزئینات کاشیکاری با استفاده از تکنیکهای دستگاهی نظیر میکروسکوپ نوری و الکترونی، پراش اشعه ایکس و ... همچنین مطالعات میدانی و کتابخانه ای به همراه مطالعات تطبیقی صورت گرفته است. با خواندن کتیبه ثلث که با مدح و ثنای شیخ دانیال و پادشاه هرمز همراه است تاریخ دقیق ساخت منار یعنی 749هـ. بدست می آید. از نظر فن شناسی بررسی ها نشان می دهد نقوش به کار رفته در کاشیکاریهای ساقه منار به روش معقلی اجرا شده است. همچنین گل آجر بدنه قبل از پخت کاملاً ورز داده و فشرده شده است. لعابهای سفید و لاجوردی کاشیها جزء لعابهای سربی و لعاب فیروزه ای از جمله لعابهای قلیایی میباشد. عامل رنگ ساز در لعاب سفید اکسید قلع در محیط سربی (از اکسید قلع در لعاب سفید به عنوان عامل اپک کننده استفاده شده است)، در لعاب لاجوردی، کبالت و در لعاب فیروزه ای، اکسید مس در محیط قلیایی بدون سرب می باشد. بدنه های آجری زیاد در معرض آسیب قرار نگرفته و از کیفیت خوبی برخوردار هستند و تنها به علت ترک های سازه ای در بدنه منار برخی آجرها شکسته شده است. عامل تولید گاز در لعابها که باعث تشکیل حباب شده است، تری اکسید گوگرد و اکسید کبالت گزارش می شود. گرانروی، کشش سطحی، مواد تشکیل دهنده و ضخامت لایه لعاب نقش بسیار مهمی در به وجود آمدن آسیب ها داشته اند.
منابع مشابه
فن شناسی تزئینات آهک بری
یکی از قدیمی ترین موادی که بشر با آن سر و کار داشته آهک است که توسط اقوام ساکن در نقاط مختلف دنیا به طور جداگانه شناسایی و استفاده شده است. یکی از موارد استفاده از آهک، به کار بردن آن در اندودکاری بناها چه به صورت ساده و چه تزئینی می باشد، به گونه ای که در بیشتر آثار معماری اروپا این تزئینات به کار رفته است. در ایران به علت اقلیم گرم و خشک آن استفاده از اندودکاری تزئینی با آهک، تقریباً محدود به ...
15 صفحه اولتحلیل فن شناسی،آسیب شناسی و ارائه ی طرح حفاظت تزئینات گلی کوه خواجه سیستان
کوه خواجه تنها برجستگی سنگی دشت سیستان است که در 30 کیلومتری زابل قرار گرفته است و در آن آثاری از دوره های پارینه سنگی تا اواخر اسلامی وجود دارد. مهمترین آثار تاریخی موجود در این کوه مربوط به دوره ی اشکانی و ساسانی است که کهندژ در راس همه ی آنها قرار دارد. تزئینات موجود در کهندژ کوه خواجه در تاریخ هنر ایران اهمیت بسیار زیادی دارد. تزئیناتی شامل نقاشی ها، گچبری ها و تزئینات گلی که این نوع تزئینا...
15 صفحه اولفن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت از تزئینات در مدرسه شمسیه یزد
در دوره آل مظفر اکثر بزرگان، هنرمندان و دانشمندان برای در امان ماندن از حملات مغول شهریزد را مرکز فعالیت های علمی و هنری خود قرار دادند. برقراری امنیت و آرامش در یزد و نیز توجه زیاد حاکمان ایلخانی به حکومت آل مظفر باعث شد تا در این دوره تبادلات علمی هنری بسیاری بین این دو حکومت صورت گیرد. گرد آمدن دانشمندان و هنرمندان در یزد و از سوی دیگر آشنایی و تبادل فنون تزیینات معماری در یزد و در پی آن توس...
15 صفحه اولفارسی: فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح نگاهداشت تزئینات نقاشی سقانفارِ کاردگرمحله ی بابلسر
چکیده پوسته شدن رنگ یکی از آسیب های رایج در نقاشی های روی چوب است که با گذشت زمان تحت تاثیرعوامل مختلف در اینگونه آثارمشاهده می شود . در این بررسی فن شناسی و آسیب شناسی تزئینات نقاشی سقانفار کردگر محله در منطقه بابلسر در استان مازندران با تکیه بر دلایل بروز عارضه پوسته شدن لایه رنگ و ریختگی رنگ ها در آ نها مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به آزمایشات انجام شده تکنیک این آثار مشخص و آسیبها...
فن شناسی آسیب شناسی و طرح مرمت کاشی های پوسته خارجی گنبد سلطانیه
گنبد سلطانیه شاهکار هنر معماری ایران و جهان، بزرگ ترین گنبد آجری و سومین گنبد بزرگ جهان پس از گنبدهای سانتا ماریا دلفیوره و ایاصوفیه است که طی مدت زمان ده سال و در بین سال های 713-704 (ه.ق) توسط سلطان محمد خدا بنده (اولجایتو) در سلطانیه احداث شده است. این گنبد با تزئینات کاشی کاری آراسته شده که طی قرون متمادی و بر اثر شرایط اقلیمی بسیار سخت حاکم بر آن آسیب دیده اند. مرمت و بازسازی کاشی های گنب...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023